Khmer Smile

31 juli 2016 - Phnom Penh, Cambodja

Onze reis heeft ons inmiddels op veel verschillende plekken gebracht. Soms heb je het na een paar dagen ook wel weer gezien, maar vaak blijf je liever toch iets langer plakken. Phnom Penh is zo'n plek. We zijn hier naartoe gekomen met het idee dat we het net als Bangkok snel weer zat zouden zijn. Ondanks dat deze stad vergeleken met Bangkok één grote bende is, heeft het een bepaalde charme waardoor we hebben besloten hier nog een nachtje aan vast te plakken. We hebben de hoogte en diepte punten van de stad gezien en wilden vandaag gewoon eens lekker een dagje slenteren, gewoon omdat het kan.

We begonnen onze dag 'iets later' dan normaal. Lees: we zaten om 12 uur aan het ontbijt. Time you love wasting is not wasted, zullen we maar zeggen. Met een goed gevulde maag en een batterij op 100% trokken we de stad door. Op naar de heuvel waar de stad volgens de mythe ontstond. Heel lang geleden zou een Vrouw (Daun Penh) op de kruising van vier rivieren (de huidige plek van Phnom Penh) vier beelden hebben gevonden. Deze heeft ze in ene heuvel bewaard (Pnom is heuvel in Khmer) en zo is Phnom Penh ontstaan. Nu staat op die heuvel een tempel en eromheen ligt een park waar de locals graag komen. De tempel was schitterend en het park gezellig. Ondanks dat het een highlight van de stad is, wemelt het er niet van de toeristen. We werden zelfs een klein beetje nagestaard! Wat een verschil met Thailand!!

We zijn in de tempel gaan zitten en hebben alle rust die er heerste in ons opgenomen. Ook hebben we een bloemetje bij de Boeddha gelegd en hebben we kaarsjes en wierrook gebrand. Helemaal zehn verlieten we de tempel en vervolgden we onze weg naar de centrale markt. We kwamen langs een aantal koloniale gebouwen die uit de Franse periode komen. Ook de markt, een afzichtelijk raar ding midden in de stad is door de Fransen gebouwd... Hij had een rare vorm maar bovenal: hij was kanariegeel!!

Ondertussen was Rozemarijn weer gesmolten en zochten we een koffietentje met airco op. Super fijn op het heetste moment van de dag. Het is ook ergens wel een beetje grappig dat alle Khmer zich dan rustig houden en dat wij stelletje toeristen hier precies dan rond gaan lopen rennen. In het koffietentje werd maar weer bewezen dat de Thai de naam hebben, maar de Khmer toch echt veel meer lachen en super vriendelijk zijn. Ze vroegen ons zelfs eerst de koffie te proeven of het allemaal wel goed was. En zo is het tot nu toe overal gegaan. Zelfs de taxi en tuktuk mensen zijn hier onwijs vriendelijk. Misschien dat dat over een aantal jaar verandert als Cambodja net zo toeristisch is als Thailand, maar voor nu genieten we er even van. We hebben hierna nog even lekker over de markt gestruind, war spulletjes gekocht en we hebben de dag afgesloten bij één van de vele restaurants. De volgende dag stond ons vertrek richting Battambang op de planning, maar eerst: cheers!

1. Mia schornagel:
    3 augustus 2016
    Wat heerlijk allemaal.Hier heb ik jullie lief konijntje
    te verzorgen en dat gaat prima. Vandaag komt toekie erbij
    dus ik hou dat maar een beetje apart.Fijne tocht verder.