Tempels en weergoden

5 augustus 2016 - Siem Reap, Cambodja

Vandaag was het zover. We gingen met een eigen tuktuk chauffeur op zoek naar de tempels van Angkor. Ons bezoek aan de tempels bestaat uit twee delen: het grote circuit met wat minder bekende tempels en het kleine circuit met de hoogtepunten (zoals Angkor Wat, Angkor Thom en de Tomb Raider temple). Vandaag was het tijd voor het grote circuit.

Om een uurtje of 10 vertrokken we bij het hotel richting het het park waar de Angkor tempels liggen. Hiervoor moet je een prijzig entreekaartje kopen (40 dollar pp voor 3 dagen). We waren klaarblijkelijk net op tijd, want er is net nieuws naar buiten gekomen dat de entreeprijs binnenkort fors omhoog gaat (prijzen worden bijna verdubbeld!).
Even kort: wat gaan we precies bezoeken? Angkor (letterlijk: hoofdstad) was de hoofdstad van het Khmerrijk (802-1431), de grote voorganger van het huidige Cambodja. Het rijk strekte zich uit over een gigantisch groot deel van Zuidoost-Azië! De stad (die je best kunt vergelijken met Rome of Constantinopel) telde verschillende paleizen, muren, slotgrachten en tempels waarvan Angkor Wat de grootste is. Na het verval van het Khmerrijk is de stad veelvuldig geplunderd en is de stad overwoekerd door de jungle. Het stond dan ook heel lang bekend als de verloren stad. Uiteindelijk hebben onderzoekers de stad en al haar tempels terug gevonden en is het Unesco werelderfgoed geworden.

Nu kun je de tempels die soms goed bewaard en soms minder goed bewaard zijn gebleven, bezoeken. Het gaat overigens alleen om de tempels en paleizen. Immers alleen koningen en goden hadden waren groots genoeg om een stenen huis te hebben. De normale mensen woonden in houten huizen, die nu logischerwijs niet meer terug te vinden zijn.

De eerste twee tempels die we zagen, waren Hindoeïstisch (het Khmerrijk was eerst hindoeïstisch en veranderde later naar Boeddhisme). Het waren grote piramidevormige tempels met supermooie bas-reliëfs en hindoeïstische figuren. De trappen waren stijl en het was warm, maar het was onwijs mooi en vooral ook rustig!
De tweede tempel was Boeddhistisch, lag temidden van al het groen en was half overwoekerd. Het was echt schitterend. De derde tempel was meer een soort vijver en stelde de oorsprong van vier rivieren, waaronder de heilige Ganges voor. Als de heilige rivier te ver weg is moesten de Khmer hem maar naar Angkor halen. Op het moment dat wij bij de bron van de heilige rivier stonden, brak de hemel open en kregen wij een gigantische bak water over ons heen. Ondanks dat we zeiknat werden, was het super gaaf om te zien hoe al het water op de tempelbeelden terechtkwam en er een soort damp/mist ontstond. Toch zijn we snel gaan schuilen en lunchen voor we naar de laatste tempel gingen.

De laatste tempel was groot, heel groot. Tegelijkertijd ook heel rustig en super groen. Overal om je heen de jungle geluiden. Prachtige ingestorte tempelbeelden, muren en boomwortels die door de tempel heen kwamen. Ook hier weer weinig toeristen. We waren even Indiana Jones.
Onze eerste dag Angkor was fantastisch. De tweede belooft een zonsopgang bij Angkor Wat!

1. Mia schornagel:
    7 augustus 2016
    Weer een mooi verslag. jullie komen helemaal zen terug!
    Thuis moet alles verwerkt worden.!!!
  2. Renate Mostard:
    7 augustus 2016
    Wederom een mooi verslag.
    De weergoden zijn jullie niet goed gezind...haha
    Nog n paar mooie dagen en geniet van de zonsopgang.
  3. Annette Maassen:
    7 augustus 2016
    Jullie zijn echt bevoorrecht om dit moois allemaal te beleven.... een echte cultuurshock , lijkt me.
    Prachtig!!.... veel liefs......