Met een stadsfiets door de jungle

8 augustus 2016 - Siem Reap, Cambodja

Na een dagje rust was alweer onze laatste dag Cambodja aangebroken. Met nog 1 strip op onze Angkor kaart over en een gratis fiets van het hotel besloten we deze zelf eens even leuk in te vullen. We fietsen eerst willekeurig in zuidelijke richting. Deze route bracht ons niet veel en we besloten om naar het Angkor maar eens per fiets te verkennen. De mensen van het hotel waarschuwden ons dat het heel lang en zwaar is in de zon. Achja laten we het erop houden dat wij heel eigenwijs zijn.

We besloten eerst te stoppen bij de Costa Coffee voor een lekkere ijskoffie. Na ons Thaise avontuur met Britt is dit een soort van onderdeel van onze vakantie geworden: ijskoffie!  Toegegeven dat we vooral ook de airco wel erg fijn vonden daar.
Hierna vervolgden we onze tocht richting de jungle met de tempels. Het verkeer in Cambodja is eigenlijk best simpel. Je rijdt waar je wil, wanneer je wil en hoe je wil en dat doet iedereen. Als je een obstakel tegenkomt rijd je erom heen en je kijkt goed om je heen. Verder kom je er wel. (Niet zo gek dat hier zoveel ongelukken gebeuren!)
Na niet zo gek lang fietsen kwamen we de Angkor Wat alweer tegen. Het viel dus eigenlijk allemaal wel mee. Hoewel het misschien ook wel scheelt dat we gewend zijn om lang te fietsen. We fietsten weer door een schitterend groene omgeving en reden door de poorten van Angkor Thom, om nog één keer de Boeddhagezichten van de Bayon te bekijken. Het was immers mijn lievelingstempel, toch Roos?

Na onze stop bij de tempel liepen we terug naar onze fietsen. Daar zaten allemaal aapjes. Volwassen aapjes, maar ook hele kleintjes. Super leuk! We bleven even naar de aapjes kijken die druk aan het spelen en aan het klimmen waren. Ze zien er heel schattig uit, maar kunnen flink gevaarlijk zijn en heel hard bijten. Zo zagen we een man waarbij kleine aapjes op zijn schouder klommen, toen moeder er lucht van kreeg moest hij heel hard rennen. Een tijdje later klommen er aapjes bij Roos op de fiets. Ze gebruikten de fiets als klimrek. Super grappig en super schattig. Maar Roos vond het stiekem toch ook wel een beetje eng nadat ze die man en de moeder aap net had gezien.

Na ons apen avontuur fietsten we door de noordelijke poort naar het grote circuit. Halverwege bedachten we ons dat dat misschien wel een beetje te veel van het goede zou zijn. We belsloten een afsnijdende route te nemen. Wat we niet wisten was dat deze redelijk off-road was. We reden over smalle modder -en zandpaden door de jungle, waar we halverwege ook ineens door een random dorpje kwamen. Je zag de mensen echt kijken van: wat doen jullie hier? Dit stukje bracht ons uiteindelijk weer bij Angkor Thom waarna we nog even stopten bij Angkor Wat. Super leuk hoe je door gewoon maar even ergens heen te gaan zo'n leuke dag kan hebben! We sloten onze dag af met de eerste echt lekkere Italiaanse pizza die we in Azië hebben gehad. Hoewel 'ons' Khmer restaurant waar we drie keer hebben gegeten natuurlijk wel echt het beste restaurant was in Siem Reap!

Morgen vertrekt onze bus richting Bangkok. Het is dus de hoogste tijd om afscheid te nemen van ons geliefde Cambodja. We wisten van tevoren niet zo goed wat we konden verwachten van dit land. Dit land en vooral de Khmer hebben ons positief verrast. Het is intenser, armer, minder comfortabel en duurder dan Thailand, maar tegelijkertijd kwam dit land echt binnen. De kunst, de cultuur, de chaos, de armoede, de tempels, de natuur, de heftige geschiedenis, de problemen, het eten, maar vooral de super vriendelijke Khmer. We hadden hier echt het gevoel dat we op reis waren, dat we het echte Cambodja hebben gezien en we voelden ons super welkom. Thailand is geweldig en relaxt maar Cambodja heeft echt wat met me gedaan!