De grens over!

9 augustus 2016 - Poipet, Cambodja

Tijdens zo'n reis als deze kom je op veel verschillende plekken. Sommige plekken zijn zo fantastisch dat je er eigenlijk nog niet weg wil. Voor ons was dat Chiang Mai in Thailand en nu Siem Reap in Cambodja. Toch stond de tuk tuk voor ons klaar om ons naar de bus te brengen. De reis naar Bangkok zou ongeveer 10 uur duren. De bus was dit keer onwijs fijn, comfortabel en rustig, maar bovenal: we hadden airco!

Na twee uurtjes rijden kwamen we bij de grensplaats Poipet. Het rustige platteland verruilde zich voor een circus van casino's, winkels en drukte van jewelste. Met al onze bagage moesten we de bus verlaten en werden we een soort klein gebouwtje ingepropt. Hier kregen we de stempels dat we Cambodja uitgingen. Vervolgens moesten we ons tussen de drukte heen wurmen en letterlijk over wegdek en puin heen klimmen om naar de Thaise grens te komen. Met de zware backpack op onze tere ruggetjes klommen en klauterden we richting de grens. Dit was even wat anders dan de grenzen in Europa, waar je met 120 km per uur overheen raast. Bij de Thaise grens was alles wat rustiger en was er airco, het duurde niet lang voor we er doorheen waren. Pfoe dat zat erop! We kregen een lekkere rijstmaaltijd en reden over het soepele Thaise asfalt richting de hoofdstad.

Nu we de grens over land hebben overgestoken, merk je pas echt dat de verschillen tussen Thailand en Cambodja groot zijn. Thailand is op het gebied van infrastructuur en reiscomfort echt verder ontwikkeld dan Cambodja. Ondanks dat ik het geweldig vond in Cambodja, voelde ik weer een soort van rust toen we op Thais grondgebied reden, het is echt een heel fijn en relaxt land om door te reizen.
Na een klein tukje in de bus kwamen we al vrij snel aan in Bangkok. Deze busreis viel echt onwijs mee! Eenmaal aangekomen op het grote busstation kwamen we met behulp van de glimlachende locals al vrij snel op plaats van bestemming: een super fijn luxe hotel vlakbij de shopping malls en de skytrain richting het vliegveld. Nog één volle dag genieten en we keren terug naar Nederland!