Angkor Wat!

6 augustus 2016 - Siem Reap, Cambodja

Om 04:30 ging liet onze grote vriend van deze vakantie weer van zich horen. Het was tijd om de zonsopkomst te zien bij de wereldberoemde Angkor Wat. Met een slaperig hoofd stapten we de tuk tuk in en slingerden we door de straten van het ontwakende Siem Reap richting Angkor. Onderweg bleek dat we niet de enige waren met dat idee. Toch was het ook weer niet mega druk. Het is immers geen hoogseizoen. Eenmaal bij de grote tempel aangekomen kwamen de eerste lichtstralen door. We zagen prachtige tinten blauw en lichtroze. De zon liet zich echter niet zo goed zien. Het was namelijk best wel een klein beetje bewolkt. Desalniettemin was het super mooi om dit te zien. Nadat het eerste volk de tempel in was gegaan, volgden wij. De tempel is heel groot, je zou het gigantisch kunnen noemen. Het is naar zeggen het grootste religieuze bouwwerk ter wereld en is geheel gewijd aan de hindoeïstische oppergod Vishnoe (die dude met die snor en die armen). Het moet het middelpunt van het universum symboliseren en is perfect symmetrisch. Je herkent de tempel aan zijn vijf grote lotusvormige torens  De middelste toren stelt de heilige berg meru (mount Everest) voor en is omringd door de omliggende bergen. Als de heilige berg te ver reizen is, moet hij maar naar Angkor komen!

De tempel is nog in hele goede staat (zeker als je bedenkt hoe oud het is en wat er allemaal gebeurd en geplunderd is). We liepen door schitterende grote gallerijen met bas-reliëfs en klomen steile trappen op tot we een hele grote hoogte bereikten. Het was groot, het was mooi, het was bijzonder en ons bezoek duurde lang. Pas 3 uur later stapten we de poorten uit om onze ronde af te maken.
We reden door de poorten van Angkor Thom; de grote stad waar de koning woonde en we de prachtige Prasat Bayon vinden. De Bayon is een boeddhistische tempel en tegelijkertijd ook een hele bijzondere. Het is namelijk een tempelberg met heel veel torens. Bovenop de torens zaten vier Boeddha gezichten die allemaal een andere kant op keken met een andere gezichtsuitdrukking (noord-oost-zuid-west). Onderin de tempel was een ingewikkeld gangenstelsel waar het best koel was. Eenmaal boven zagen we de grote gezichten van dichtbij.. Prachtig! Dit was mijn lievelingstempel. Dit heb ik overigens ook maar 5 keer tegen Rozemarijn gezegd. Na ons bezoek aan deze tempel maakten we onze ronde door Angkor Thom af. We zagen nog wat tempels en raakten een beetje tempel moe. Toch was er nog één tempel die ik nog even goed wilde bekijken; Ta Prhom. Deze tempel (bekend van Tomb Raider) is nog voor een groot deel overwoekerd door de jungle. Dit hebben de onderzoekers expres zo gelaten, zodat we konden zien hoe ze de tempels aantroffen. Door de stenen kronkelden wortels van bomen, delen van de tempel waren ingestort en op de stenen zaten groene lagen mos. Super gaaf om te zien! Na deze tempel waren we de hitte en de ingestorte stenen wel even goed zat en keerden we met een korte stop terug naar het hotel. We dachten daar 'heel eventjes' te gaan slapen na ons vroege en zware avontuur... Toen we wakker werden was het al ruimschoots tijd om te eten!

Het was de hoogste tijd voor een goede hamburger. Iets waar je echt heel erg trek in kan hebben als je zo vaak rijst en noodles eet! Hierna vonden we het tijd om naar het Hard Rock Café te gaan. Hier hebben we een heerlijke cocktail gedronken en genoten van goede live muziek en headbangende Khmer (blijft een gek gezicht). Leuk detail: de gitarist had bijna hetzelfde haar als Rozemarijn, maar dan 'iets' pluiziger en 'iets' minder goed verzorgd. Morgen even een dagje zwembad, massage en chill!