Een drijvende file

17 juli 2016 - Damnoen Saduak, Thailand

De ochtend viel in Bangkok en m'n maag borrelde nog een beetje van de ietwat vette Pad Thai van de vorige avond. We waren wederom vroeg uit de veren want op de planning stond een trip naar de trainmarket en de beroemde floating market. De floating market is zoiets dat mega toeristisch is, maar je wel graag een keer gezien wil hebben. Vol verwachting stapten we in een rammelende minivan in westerse richting.
Na een paar uur rijden kwamen we op onze eerste stop; de trainmarket.
Dit is letterlijk een markt op een treinspoor dat nog gebruikt wordt voor treinverkeer. Ja je leest het goed. Het (enkele) spoor bevindt zich in een smalle steeg tussen de bebouwing. Op dit spoor verkopen mensen bananen, kruiden, groentes en andere producten. Als de trein komt hoor je een signaal en begint er een vrouwenstem door de luidspreker te tetteren. Vervolgens worden alle parasols en afdakjes ingeklapt, al het waar aan de kant geschoven en kruipen de mensen de tussensteegjes in. Als de trein vervolgens voorbij is getuft en alle Chinese toeristen hun selfies hebben gemaakt, gaat de markt weer verder.
Wat wij ons afvroegen was: waarom hier? Er is zoveel ruimte in de omgeving dat het echt niet nodig is. Je zou denken dat dit puur voor de toeristen is opgezet, maar er liepen daar toch vooral locals.
Na ons bezoek aan de trainmarket vertrokken we richting de grootste en bekendste floating market. Ik had er al niet veel van verwacht, maar het sloeg echt nergens op. Er voeren vooral bootjes vol toeristen langs permanente kraampjes. Ik heb twee bootjes gezien waarin daadwerkelijk eten werd verkocht. Ook stond er een echtpaar met een python. Veel toeristen gingen met deze grote slang om hun nek op de foto. Het dier lag de hele dag in de hitte op een tafel waar duizenden mensen voorbij liepen en werd continu opgetild. Toen de slang wat wilder werd het dier gedrogeerd. Ik kan me niet voorstellen dat zo'n slang lang leeft. Ik hoop dat mensen ooit eens een keer gaan nadenken..
Na een uur rond te hebben gelopen zouden we met een bootje over de markt en in de omgeving varen. Dit was dan wel weer erg leuk. We hebben veel gezien en zijn even uit het drukke Bangkok geweest.
Na de excursie hebben we ons onder het genot van een drankje mentaal voorbereid op de lange busreis richting het noorden van Thailand.

1. Miranda kaaij:
    19 juli 2016
    Ja, helaas worden er nog steeds zulke foto's gemaakt met allerlei dieren. Triest... :( De markt op de rails lijkt mij heel vreemd om mee te maken. Vraag mij af of het ook wel eens mis is gegaan. Wederom een leuk verslag
  2. Renate Mostard:
    19 juli 2016
    Haha...dat had ik wel eens willen zien met die trein...ongelooflijk lachwekkend lijkt me!
  3. Annemarie:
    20 juli 2016
    een wereld vol verrassing.
    ervaren jullie ook de spirituele kant.
    achter de glimlach