De start op Khaosan Road

15 juli 2016 - Bangkok, Thailand

Met een heerlijk Chang biertje op het dakterras van het hotel sluiten we de eerste volle dag Bangkok af. Bizar hoeveel nieuwe indrukken je in zo'n korte periode op kan doen!
Onze reis begon op Schiphol, waar we hadden afgesproken met Britt. Vanaf Amsterdam vlogen we met Swiss naar Zürich om daar over te stappen op een nachtvluchten naar Bangkok. Britt vertelde ons onderweg naar de gate dat Swiss nooit vertraging heeft.. Drie keer raden wat er vervolgens gebeurde.

Na een haastige overstap en een hobbelige vlucht waarbij we af en toe een vrije val maakten (die je in je buik voelde), kwamen we aan in het land van de glimlach. Het duurde even voor we die welbekende glimlach ook daadwerkelijk tegenkwamen. De douaneambtenaar had zijn glimlach ondersteboven aan en de taxi-chauffeur was ook niet echt in voor een praatje. Eenmaal bij het hotel kregen we onze eerste glimlach en "Wai" (een soort buiging met gevouwen handen, waarmee Thai elkaar begroeten). Die zelfde glimlach wees ons er nog even op dat we nog even lekker 1,5 uur in de lobby konden wachten tot we mochten inchecken.

Ons hotel ligt op wereldberoemde backpackerstraat "Khaosan Road". De plek waar Europese, Australische en Amerikaanse backpackers hun reis door Azië starten. Je vindt er bars, eetkraampjes, winkeltjes, ladyboys, hotels, heel veel alcohol, maar bovenal een heerlijk frisse pislucht. We hebben hier onze eerste kennismaking met "thai food" gemaakt en het was een groots succes. Heerlijk gegeten voor weinig geld. Na de lange reis en onze eerste kennismaking vielen we als een blok in slaap.. Twaalf uur lang..

Toen eerste Thaise zonnestralen vanochtend Bangkok bereikten lagen wij, net als alle dronken Britten, nog voor Pampus. Toen we onszelf uit bed hadden gesleurd begon onze dag bij de seveneleven (een minisupermarkt die je hier overal tegenkomt) voor een bijzonder Aziatisch ontbijtje (Donuts met groene vulling, chocoladebrood, oversized jacult en lychee drinkyoghurt). Vandaag stonden het grand palace en wat prha kaew op de planning. Lees: de grootste toeristische trekpleister in Bangkok. Na een klein stukje lopen zagen we hordes Chinezen achter paraplu's aan rennen. Ja, we waren waar we moesten zijn. Inmiddels steeg het kwik naar 38 graden in de stad die voor een heel groot deel uit beton bestaat. Eenmaal bij de hoofdingang was Rozemarijn gesmolten.

Het complex bestaat uit een tempelcomplex, een paleis met bijbehorende gebouwen en een aantal musea. We stapten door de poorten van de tempel en waanden ons bij de Indische waterlelies. Grote monsterachtige wachters bij de poorten, stoepa's van meters hoog en duizenden kleuren mozaïek. Het hoogtepunt van deze tempel was de Emerald Boeddha (die eigenlijk van Jade is gemaakt). Dit is het heilgste Boeddhabeeld van Thailand.
Nog maar net bekomen van alle pracht, praal en kitsch, kwamen we bij het paleis van de koning. Ondanks dat hij hier niet meer woont, konden we alleen de tuin betreden en zullen we nooit te weten komen wat er achter de poorten van een schitterend paleis omgeven met bonsaibomen schuilt. Wel hebben we het museumpje over Koning Rama IX (Bhumibol) en het museum waarin zijn (en zijn vrouws) juwelen worden tentoongesteld bezocht.

De koning is hier een soort farao, hij wordt op handen en voeten gedragen en geëerd. Dat blijkt onder meer uit het straatbeeld. Je ziet zijn foto (en die van koningin sirikit) omgeven door een prachtige lijst met goud op iedere hoek van de straat. Op majesteitsschennis staat een gevangenisstraf.
 Das wel even iets anders dan onze koning Willy.
Na ons bezoek aan dit gigantische complex bezochten we Wat Pho. Een boeddhistisch tempelcomplex dat hiernaast ligt. Dit was naar onze mening nog mooier en imposanter dan Wat prha keaw. We hebben hier gallerijen met honderden gouden boeddha's en pleinen vol met chedi's gezien. Ook was hier een tempel met een gigantische liggende Boeddha van 40 meter lang en 8 meter hoog!
Mijn verhaal wordt nu vrij lang en m'n biertje is op. De eerste dagen Bangkok passen eigenlijk niet in één blog, maar wel in één woord: fantastisch! Morgen gaan we op de fiets door "het echte Bangkok", maar nu eerst: cheers!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Miranda kaaij:
    19 juli 2016
    Je schrijft super. Zie het helemaal voor mij. Kan mij voorstellen dat de hitte enorm en heel veel indrukken. Super!
  2. Mark:
    19 juli 2016
    Wat een belevenissen allemaal, goed geregeld hoor. Geniet er van. Leuk om op de hoogte te blijven via de blog!
  3. Mia schornagel:
    20 juli 2016
    Il lees de berichten van de vorige dagen, want ik had wat in te halen.
    Super leuk en goed geschreven!Ik voel me vandaag ook zo gesmolten als rozemarijn pfff
  4. Annemarie:
    20 juli 2016
    ik volg jullie ..ademloos
  5. John:
    27 juli 2016
    Met enige schaamte moet ik bekennen dat ik vandaag pas ben begonnen met het lezen van de reisverslagen.
    Maar ben zeker blij dat ik er alsnog mee ben begonnen. Heerlijke schrijfstijl.
    Blijf genieten daar, blijf vooral schrijven.
    Ik ga naar het volgende verslag.